4 de novembre de 2024

Transformació digital a la construcció

Núria Cervós

La indústria de la construcció s'està sumant a la transformació digital. Les diferents companyies que integren la cadena de valor del sector s'hauran d'adaptar a aquest canvi, que produirà un entorn competitiu més complex però alhora més dinàmic

Integrar processos i tecnologies digitals en els projectes d’edificació i obra civil és clau per assolir objectius d’optimització i qualitat dels actius construïts, potenciant la competitivitat i permetent noves funcionalitats que millorin les nostres infraestructures i edificis.

La digitalització no només té a veure amb la tecnologia, sinó que influeix en l’organització, els processos i les persones. En definitiva, suposa un canvi complet de la cultura del sector i el seu comportament. Les línies estratègiques de la digitalització han de passar per la capacitació de les persones, per un canvi de cultura, per apostar per nous models de negoci, per l’adequació de les normatives i, clarament, per invertir en R+D+i.

Avaluació inicial

La complexitat del sector exigeix que la definició d’una estratègia digital arrenqui amb una anàlisi inicial que tingui en compte tots els aspectes involucrats. Així, les empreses hauran d’avaluar, entre d’altres, quina és l’evolució en les expectatives dels clients, la situació dels competidors, les tecnologies disponibles, el nivell de maduresa o l’existència de startups amb les que aliar-se.

Pel que fa a la transformació digital del sector podem dir que ha de recolzar-se en quatre pilars tecnològics fonamentals:

  • Big Data
  • Intel·ligència Artificial (IA)
  • Internet de les coses (IoT)
  • Metodologia BIM (Building Information Modelling)

Una eina de treball que fomenta la col·laboració

La metodologia BIM (Building Information Modeling) està ja implementada al sector, tot i que no de manera extensa en tots i cadascun dels projectes. És una eina de treball col·laborativa dissenyada per a la creació i gestió de projectes que permet centralitzar tota la informació relativa a un projecte en suport digital: des del disseny, el pressupost i l’impacte ambiental, fins a la informació sobre el desenvolupament dels terminis, els volums, el manteniment i la resta de fases del projecte.

La seva utilització permet comptar amb un model central unificat que optimitza temps i corregirà errors, també fomenta un augment de la productivitat i millora la qualitat del projecte final. És a dir, que suposa un valor afegit en matèria de negoci, d’innovació, d’un servei millor per als clients i de capacitació dels equips de treball.

Es pretén que tots els integrants o participants del cicle de vida de la construcció treballin amb les mateixes dades, centralitzant-los en un model BIM que és la unió de geometria (de la construcció virtual) i dades (proporcionades per les diferents persones que intervenen en el procés de construcció).

Comparteix aquest article!

Núria Cervós

Núria Cervós Cortina (La Guingueta d’Àneu, 1984) és Enginyera de Camins, Canals i Ports (UPC) i Màster en direcció i administració d’empreses (EAE). Exerceix com a directiva en un grup empresarial familiar dedicat al sector de la construcció. Amb més de 12 d’anys d’experiència, contribueix a desenvolupar una empresa adaptada als nous temps, tecnològica, resilient i amb una bona gestió d’equips i de les persones. És presidenta del Gremi de la Construcció de les Terres de Lleida, membre de la Junta Directiva de la Confederació Catalana de la Construcció i delegada de la Cambra de Comerç de Lleida als Pallars.

Autors